23-01-2020 - Café de Oude Sluis - Café de Oude Sluis Rotterdam Informatie

Black Clown in The Netherlands: Muriel’s muzikantenleven #3

Blog   Muriel Kloek
Black Clown in The Netherlands

Black Clown in The Netherlands

English version below

Een man komt via een gemeenschappelijke, goede vriend langs in mijn leven. In de U.S. is hij een aanstormende opera beroemdheid. Hij wordt in Time Magazine genoemd als future leader and game changer met zijn productie The Black Clown. Het gaat over leven als zwarte mens in een witte wereld. De titel verwijst naar een oude gewoonte in de show business, die haar oorsprong had in de slavernij.

Zelf woon ik sinds 2,5 jaar in Delfshaven Rotterdam. Mijn onstuimige verliefdheid voor deze wijk is gegroeid naar diepere affectie. Hier is 85% van de mensen gekleurd. Toch is white privilege elke dag aanwezig, voelbaar, tastbaar. Mijn respect voor deze mensen is ook gegroeid. De hordes zijn er veel en ze zijn hoog.

Zwarte Piet

Over niet al te lange tijd breekt de zwarte pieten koorts weer uit. Hoeveel waarde heeft een traditie als zoveel mensen ermee gekwetst worden? Hoeveel waarde heeft traditie als het zo duidelijk een hiërarchie onderstreept die we bij grondwet verboden hebben? Want ik krijg het niet aan mijn collega artiest uitgelegd dat The Black Clown, in het land waar ik woon, gewoon elk jaar weer tevoorschijn komt.

Black Clown in the Netherlands – English

A man comes into my life via a close, common friend. In the US, he’s an upcoming opera star. He’s mentioned in Time Magazine as future leader and game changer because of his production ‘The Black Clown.’ It’s about living in a white world as a black person. The title refers in part to the contentious tradition of minstrelsy.
I’ve been living in Delfshaven, Rotterdam for about 2.5 years. My initial crush on the neighbourhood has grown into deeper affection. 85% of the people here are of color. Even so, white privilege is present everyday; you can sense it, feel it. My respect for these people has also grown. And I see that hurdles are many and they’re high.

Black Pete

In a couple of weeks, Dutch Santa will make his entrance for a yearly celebration. This white “saint” has been traditionally accompanied by dark painted servants and the debate around this is ferocious. How much value does a tradition have when it hurts so many people? How much value does a tradition have when it so clearly underlines a hierarchy we constitutionally have forbidden? My colleague artist and friend fights to demonstrate the effect of past oppressive traditions on people of color today. How absurd and embarassing it is, to have to explain to him, that because of tradition, the black clown in the country where I live, appears celebrated and anew every year.

Reacties zijn gesloten.